بازتاب درگذشت ملکه بریتانیا در رسانه‌های بین‌المللی؛ ستایش جهانی همزمان با انتقاد در ایران و اسرائیل

0 6


همزمان با بازتاب گسترده درگذشت ملکه بریتانیا در روزنامه‌های مهم کشورهای مختلف، در ایران و اسرائیل برخی از روزنامه‌ها با عناوینی انتقادی این رویداد را پوشش دادند.

درگذشت ملکه الیزابت دوم در روزهای جمعه و شنبه بازتاب قابل توجهی در میان رسانه‌های جهان داشت و بسیاری از روزنامه‌های مهم کشورهای غربی، مقاله‌های مفصلی در ستایش او منتشر کردند.

روزنامه نیویورک تایمز نوشت که دوران طولانی حاکمیت ملکه، او را به «یک (عامل) تداوم در دنیایی ناپایدار» تبدیل کرده بود.

اما در ایران برخی از روزنامه‌ها با عناوینی انتقادی این رویداد را پوشش دادند.

منبع تصویر، New York Times

توضیح تصویر،

صفحه نخست روزنامه نیویورک تایمز در روز جمعه

در کانادا که ملکه الیزابت دوم، نقش رئیس حکومت را بازی می‌کرد، یکی از تحلیل‌گران در روزنامه «گلوب اند میل» او را یک «حاکم کامل و محبوب» توصیف کرد.

ستون‌نویس این روزنامه نوشت که ملکه در کانادا «با استواری، هر مسیری را که کشور برایش تعیین می‌کرد» دنبال می‌کرد.

منبع تصویر، Globe and Mail

توضیح تصویر،

وب‌سایت روزنامه گلوب‌اند‌میل

در استرالیا که یکی دیگر از «قلمروهای مشترک‌المنافع» ملکه محسوب می‌شد، یکی از هواداران جمهوری و برچیدن نظام سلطنتی در این کشور، در روزنامه «سیدنی مورنینگ هرالد» از دیدارش با ملکه نوشته است.

او در این روزنامه نوشته که از «احساس اندوه برای مرگ کسی که او را نمی‌شناسید» شگفت‌زده شده است.

منبع تصویر، Sydney Morning Herald

توضیح تصویر،

وب‌سایت روزنامه استرالیایی «سیدنی مورنینگ هرالد»

در روسیه نیز، در یکی از برنامه‌های تلویزیونی که در ساعات پربیننده پخش می‌شوند، مجری، ملکه الیزابت را به خاطر زندگی و حکومت «نمونه و بی‌نقص» ستایش کرد.

منبع تصویر، NTV

توضیح تصویر،

تصویری از برنامه تلویزیون روسی ان‌تی‌وی

شبکه تلویزیونی دولتی چین – سی‌جی‌تی‌ان – مرگ ملکه الیزابت دوم را «ضایعه‌ای بزرگ» برای دنیایی توصیف کرد که «این روزها به شدت در تلاش است تا به ارزش‌هایی که او نمایندگی می‌کرد» وفادار بماند.

این شبکه تلویزیونی همچنین به نقش ملکه بریتانیا در بهبود و گسترش روابط لندن و پکن اشاره کرد.

منبع تصویر، CGTN

توضیح تصویر،

وب سایت تلویزیون دولتی چین

در ژاپن نیز، روزنامه «مینی‌چی» دستاوردهای دیپلماتیک ملکه را ستود.

منبع تصویر، The Mainichi

توضیح تصویر،

وب‌سایت روزنامه انگلیسی‌زبان «مینی‌چی» در ژاپن

در فرانسه، روزنامه لوموند به نقش ملکه در تسهیل پایان امپراطوری بریتانیا پرداخت.

این روزنامه نوشت که ملکه کمک کرد تا گروهی از کشورهای مستقل که از نظر تاریخی و اقتصادی با بریتانیا مرتبط هستند، در کنار هم باقی بمانند.

منبع تصویر، Le Monde

توضیح تصویر،

تصویری از وب‌سایت روزنامه لوموند فرانسه

همچنین بسیاری از رسانه‌ها نیز مطالبی درباره سفرهای ملکه الیزابت دوم منتشر کردند.

از آن‌ جمله، تلویزیون ریپابلیک (جمهوری) در هند، گزارشی از سفر ملکه به این کشور منتشر کرد.

منبع تصویر، Republic TV

توضیح تصویر،

تصویری از گزارش تلویزیون ریپابلیک هند

روزنامه انگلیسی‌زبان «استریت تایمز» در سنگاپور نیز گزارشی درباره سفر سال ۱۹۸۹ ملکه به این کشور و دیدارش با بی کوآن ییو، نخست‌وزیر وقت سنگاپور منتشر کرد.

منبع تصویر، The Straits Times

توضیح تصویر،

وب‌سایت «استریت تایمز» سنگاپور

وب‌سایت «تریبیون» گزارشی منتشر کرد که از سفر سال ۱۹۷۳ ملکه به باهاماس که در جریان آن، دانش‌آموزان در مدارسی که ملکه از آنها دیدار کرد، سرود «خدا ملکه را حفظ کند» خواندند.

در آن زمان باهاماس هنوز مستقل نشده بود.

منبع تصویر، The Tribune

توضیح تصویر،

وب‌سایت «تریبیون» باهاماس

در کشور کوچک که ملکه نقش رئیس‌ حکومت را بر عهده داشت، نشریه محلی «آبزرور» گزارشی از سفر سال ۲۰۱۶ ملکه به این کشور منتشر کرد.

در این گزارش به اظهارنظرهای مثبت ملکه اشاره شده است.

منبع تصویر، Observer

توضیح تصویر،

تصویری از وب سایت آبزرور «آنتیگوآ و باربودا»

اما همه رسانه‌ها و روزنامه‌های جهان در پوشش خبرهای مربوط به درگذشت ملکه، این چنین ستایش‌گر نبودند.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص در گزارشی درباره مرگ ملکه بریتانیا یادآوری کرد که او هرگز حاضر نشد از اسرائیل دیدار کند.

در تیتر این مطلب آمده است: «بیش از ۱۲۰ کشور، اما اسرائیل هرگز؛ بایکوت غیررسمی ملکه الیزابت دوم».

منبع تصویر، Haaretz

توضیح تصویر،

مطلب روزنامه هاآرتص

در ایران نیز روزنامه جام جام، ملکه الیزابت دوم را «ملکه کودتا» توصیف کرد. اشاره این روزنامه به کودتای ۲۸ مرداد است که یک‌سال بعد از آغاز سلطنت ملکه در بریتانیا در ایران رخ داد.

این روزنامه همچنین مدعی شد که در پی مرگ ملکه، «جایگاه نهاد سلطنت» در بریتانیا زیر سوال رفته است.

توضیح تصویر،

تصویری از صفحه نخست روزنامه جام جم در روز شنبه

روزنامه آفتاب‌یزد، دوران طولانی ولایت‌عهدی چارلز سوم را با مظفرالدین شاه قاجار مقایسه کرده است.

این روزنامه مدعی شده که با پادشاهی چارلز سوم، «اختلافات کهنه» در دربار بریتانیا جانی دوباره گرفته‌اند؛ ادعایی که مستنداتی برای آن وجود ندارد.

منبع تصویر، Pishkhan

توضیح تصویر،

صفحه نخست روزنامه آفتاب یزد در روز شنبه



Source link

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.