بدن سوخته و برهنه زن؛ سوژه نقاشی دختر افغان

0 9


  • نویسنده, محجوبه نوروزی
  • شغل, بی‌بی‌سی
«سانسور زنان؛ یعنی زنان از هر جانب و از هر طرف محکوم به خاموشی و سکوت هستند، و یک خشونت آشکار در این نقاشی دیده می‌شود. در این نقاشی در میان این همه سانسور خفه کردن صدای زنان، یک هنرمند است و می‌آید این سانسور و خشونت را در نقاشی خود به تصویر می کشد و فریاد می زند.»
توضیح تصویر،

«سانسور زنان؛ یعنی زنان از هر جانب و از هر طرف محکوم به خاموشی و سکوت هستند، و یک خشونت آشکار در این نقاشی دیده می‌شود. در این نقاشی در میان این همه سانسور خفه کردن صدای زنان، یک هنرمند است و می‌آید این سانسور و خشونت را در نقاشی خود به تصویر می کشد و فریاد می زند.»

شجیعه با شنیدن اینکه طالبان وارد کابل شده‌اند و خانه‌های افراد را جستجو می‌کنند، بدون تاخیر دست‌به‌کار شد و نقاشی‌های خود را پنهان کرد؛ نقاشی‌هایی که مضامین اصلی آنها حول زنان و متمرکز بر بدن زن است.

موضوع آثار شجیعه، احساسات، تجربه‌های زیستی، عاطفی و هیجانی خود وی و بسیاری از زنان افغانستان است. تجربه‌هایی که شجیعه آنها را با صراحت به تصویر می‌کشد، آثار تقریبا اتوبیوگرافیک و برآمده از زندگی شخصی وی و هزاران زن دیگر در کشوری است که دیگر حتی شنیدن صدای پای زنان «حرام» خوانده می‌شود. 

با آنکه هنرمندان زن در افغانستان مدت‌هاست که از هنر به عنوان وسیله‌ای برای ایجاد تحولات اجتماعی، نشان‌دادن اعتراض و از بین بردن سنت‌های‌ خفقان‌آور و مردسالارانه که همیشه بر آن‌ها مسلط بوده است، استفاده می‌کنند؛ ولی شجعیه به عنوان یک هنرمند زن، برای اصلاح دیدگاه‌های ریشه‌دار جامعه در خصوص زنان، بستر مختص به خود را دارد. نقاشی‌های او آغشته با مفاهیم زندگی زنان افغانستان و کاملا تلخ، تاریک و غمناک است.

توضیح تصویر،

«بحث خشونت، نابرابری ، احترام نگذاشتن به جنس و سرشت زن، هر طفل چه دختر باشد چه پسر، بنیاد رشد فیزیکی‌اش از دو پستان مادرش است، زمانی یک گروه می‌آید پستان‌های یک زن را به آتش می‌کشند یعنی، به آتش کشیدن یک نسل است، یعنی به آتش کشیدن یک زندگی نه با چندین زندگی.»

شجعیه می‌گوید: «زمانی که طالبان وارد کابل شدند و خبرشدیم که خانه‌های افراد را تلاشی (جستجو و بازرسی) می‌کنند، یک تعداد از نقاشی‌های خود را از قاب هایش بیرون کردم، قاب‌ها را دور انداختم و نقاشی‌های خود را پنهان کردم. یکی دوتا از نقاشی‌هایم را که (موضوع آنها) طبعیت بود پنهان نکردم چون فکر می‌کردم که شاید با آنها کاری نداشته باشند، ولی آنها این نقاشی‌های من را با خود بردند.»



Source link

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.